PayPal założono w 1998 roku w Stanach Zjednoczonych, początkowo do przesyłania pieniędzy poprzez telefony komórkowe i pagery. Po krótkim czasie wprowadzono jednak system transakcyjny oparty na stronie internetowej. W 2002 roku firma została zakupiona przez serwis aukcyjny eBay za 1,5 mld dolarów i zastąpił dotychczasowy system płatności amerykańskiego giganta- Billpoint. Dodatkowo potencjalni funkcjonalni konkurenci systemu zostali zmarginalizowani i PayPal stał się największym operatorem płatności internetowych na świecie. Obecnie liczba aktywnych kont PayPal przekroczyła 115 mln w 190 krajach.
W Polsce usługa PayPal jest dostępna od czerwca 2005 roku (od października 2006 w pełnej funkcjonalności). PayPal daje nam możliwość odbierania i wysyłania płatności, a także doładowanie salda konta PayPal ze standardowego rachunku bankowego lub z innego konta PayPa. Dodatkowo od września 2010 roku PayPal współpracując z firmą Blue Media S.A umożliwił polskim klientom natychmiastowe zasilenie konta za pomocą doładowania.
Działanie i obsługa serwisu
Konto założyć może każda pełnoletnia osoba. Założenie i prowadzenie konta jest bardzo proste – wystarczy wejść na stronę PayPal i dokonać darmowej rejestracji przy pomocy najważniejszych danych osobowych. Aby się zarejestrować, wystarczy mieć tylko konto e-mail. Do finansowania płatności niezbędna jest karta kredytowa lub debetowa, umożliwiająca dokonywanie płatności internetowych, oraz jej powiązanie z kontem PayPal( często do prawidłowego powiązania karty z kontem, potrzebne jest ustalenie limitów transakcji na karcie). Dzięki temu możemy dokonywać błyskawicznych płatności krajowych i zagranicznych.
Wysyłanie płatności w systemie PayPal jest zawsze bezpłatne, jednak za odbieranie płatności jest pobierana opłata, zależna od rodzaju konta. Są też opłaty za zmianę waluty, na przykład gdy korzystając z karty złotówkowej, płacimy w euro.
Olbrzymią zaletą systemu PayPal jest fakt, że sprzedający jest natychmiast powiadamiany e-mailem o płatności dokonanej w systemie PayPal. Dzięki temu ma pewność, że pieniądze wpłyną na jego konto i może od razu wysłać kupione przez nas towary, nie czekając na faktyczne zaksięgowanie środków na koncie PayPal.
DotPay (znany do końca roku 2007 pod nazwą AllPay) to system płatności, który został założony w 2000 roku. Należy on do krakowskiej firmy DotPay S.A , która jest jednym z liderów nie tylko polskiego, ale również europejskiego rynku płatności internetowych i oferuje swoim użytkownikom interfejs w 9 różnych językach.
W DotPay można dokonać transakcji następującymi przelewami transferowymi:
– mTransfer; Płacę z Inteligo; Przelew z BPH, Przelew24, MultiTransfer, Płać z Nordea.
A także przelewami z rachunków bankowych prowadzonych przez wszystkie większe polskie banki, m.in.:
– PKO BP S.A, Pekao S.A., Millenium Bank S.A., Kredyt Bank S.A., Bank BPH S.A., Deutsche Bank S.A., ING Bank Śląski S.A., Citi Bank Handlowy S.A., Bank Ochrony Środowiska, Bank Gospodarki Żywnościowej, InvestBank, Fortis Bank, VW Bank, Lukas Bank
oraz przekazem/przelewem bankowym z dowolnego banku.
Dla osób, które nie posiadają założonego rachunku w żadnym banku przewidziano dodatkowo możliwości wpłacenia środków na konto DotPay na kilka sposobów:
– przekazem pocztowym (Poczta Polska)
– korzystając z usługi Moje Rachunki płacąc gotówką w jednym z ponad 6000 punktów handlowych na terenie całej Polski
– zapłacić gotówką w sklepach należących do sieci Żabka, -w sieci usług finansowych Kantor Polski
– poprzez usługę SMS premium czy Pay per call za pomocą telefonu komórkowego.
Rejestracja w DotPay jest bezpłatna, jednorazowej opłacie w wysokości 10 zł podlega natomiast pełna aktywacja konta. Pełna aktywacja konta w DotPay jest konieczna, aby możliwe było wypłacenie zgromadzonych środków na podane konto bankowe. Gdy konto jest nieaktywne, można jedynie przyjmować płatności. Od swoich klientów, którzy są osobami fizycznymi, nie prowadzącymi działalności gospodarczej, serwis DotPay pobiera prowizję w wysokości 3,9% od każdej transakcji w formie przelewu. Prowizja ta nie może być jednak niższa niż 0,3 zł. Koszty obsługi transakcji w całości obciążają sprzedawcę. W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub firm posiadających osobowość prawną, prowizja wynosi 2,8% od kwoty transakcji.
Domena Moneybookers została utworzona w Wielkiej Brytanii w lipcu 2001 roku, natomiast sam serwis zaczął działać 1 kwietnia 2002 roku. Moneybookers to międzynarodowy portfel elektroniczny zarejestrowany w Wielkiej Brytanii, działający zgodnie z prawem Unii Europejskiej i podlegający kontroli Urzędu Regulacji Rynków Finansowych w Wielkiej Brytanii. Firma swoim zasięgiem obejmuje prawie cały świat, koncentrując się przede wszystkim na terenie Europy, obsługując klientów w 12 językach (w tym polski) i umożliwiając płatności w 29 różnych walutach. Obecnie z serwisu korzysta prawie 35 milionów ludzi na całym świecie, którzy mogą dokonywać płatności w ponad 35000 sklepach internetowych (głównie zagranicznych).
Moneybookers jest znany w Polsce jako portfel elektroniczny, ale umożliwia także płatności za pomocą innych kanałów, podobnie jak inne systemy płatności.
Działanie i obsługa serwisu
Po założeniu konta zasilamy nasz e-portfel pieniędzmi z karty płatniczej, standardowego rachunku bankowego lub z innego konta Moneybookers. W momencie dysponowania środkami na naszym koncie możemy płacić nimi za e-zakupy w sklepach i na serwisach aukcyjnych lub przelewać pieniądze w 180 krajów.
Samo założenie i prowadzenie konta w Skrill jest darmowe, wyjątkiem nie korzystanie z serwisu przez półtora roku. W takim przypadku Moneybookers obciąży właściciela konta opłatą w wysokości 1 euro miesięcznie.
Zasilenie konta w systemie z rachunku bankowego także nic nie kosztuje. Przelewanie środków z karty kredytowej jest objęte 1,9 % prowizją. Przy transakcjach wymagających przewalutowania, Moneybookers pobiera prowizję w wysokości 1,99 % wartości kwoty.
Jeśli chodzi o koszty korzystania z Moneybookers to przy każdym przelewie pobierana jest prowizja z wysokości 1 % wysokości transakcji, ale maksymalna jej wysokość to tylko 0,5 euro. Wypłata środków na rachunek bankowy lub kartę Visa to koszt 1,8 euro.
Moneybookers wprowadził również własną kartę debetową Moneybookers Mastercard, dzięki której można korzystać ze środków pieniężnych zgromadzonych na swoim koncie Skrill. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że możemy mieć dostęp do konta na niemalże całym świecie. Moneybookers oferując poufność danych, współpracuje z wieloma firmami bukmacherskim jako szybki i wygodny środek wypłat i wpłat kwot.
Payza jest systemem płatności on-line, który powstał w 2005 roku w Kanadzie . Rejestracja jest na nim w pełni darmowa. System ten cechuje się sprawnym supportem, łatwością użycia oraz bardzo funkcjonalnym interfejsem użytkownika. Payza posiada polskie konto bankowe, dlatego zasilanie w nim konta oraz wypłacanie jest stosunkowo szybkie i niedrogie. Do zarejestrowania się w Payza wystarczy posiadanie adresu e-mail.
Jako zarejestrowany użytkownik Payzy możesz nadawać i odbierać pieniądze od innych użytkowników systemu (transakcje wewnętrzne są natychmiastowe). Możesz wysłać je również do osoby, która nie ma jeszcze założonego konta w systemie. W tym wypadku zostanie ona poinformowana o otrzymaniu pieniędzy na skrzynkę e-mail (aby tak się stało konieczna jest również darmowa rejestracja). Poprzez system umożliwiony jest także zakup produktów czy usług w sklepach, które zaakceptowały ten system płatności.
PayU(dawniej platnosci.pl) to firma-operator płatności w internecie, działający jako system. Umożliwia on przesyłanie pieniędzy między osobami, które posiadają konto poczty elektronicznej.
System ten pozwala także na płacenie poprzez kartę kredytową lub przelew bankowy.
Odbiorca przelewu nie musi posiadać rachunku bankowego, aby otrzymać pieniądze przez internet.
Wynika z tego, że główną ideą systemu jest obsługa pojedynczych transakcji wykonywanych w internecie przez osoby prywatne.
Zasady korzystania z PayU przy wysyłaniu i odbieraniu transakcji gotówkowych (krok po kroku):
– rejestracja w PayU
– wpłata za pomocą PayU na konto, przy czym należy pamiętać, że można dokonać wpłaty pieniędzy w systemie na 3 sposoby (kartą płatniczą, gotówką za pomocą blankietów w dowolnej placówce banku, na poczcie lub przelewem internetowym z 17 banków w Polsce- mBank, Multibank, Inteligo, BZ WBK, Nordea, PKO BP, BPH, Bank ING, Pekao SA, Lukas Bank, Polbank, Bank Millenium, Kredyt Bank, BGŻ, Deutsche Bank, Raifeissen, Citibank
– następnie PayU potwierdza wpłatę poprzez wysłanie e-maili zarówno do nadawcy jak i odbiorcy pieniędzy
– odbiorca wpłaty może wypłacić otrzymane środki pieniężne przelewem na swoje konto bankowe lub pocztą bezpośrednio na adres zamieszkania.
Warto pamiętać:
– Przy przelewach tak kartą jak i przelewem PayU pobiera prowizję w wysokości 2,9% + 0,30 zł. od każdej transakcji. Koszty te może ponieść płatnik lub odbiorca pieniędzy- wybór należy do Ciebie. Wypłata środków z konta PayU jest darmowa, chyba, że będzie odbywała się przekazem pocztowym- wtedy ewntualnie należy pokryć jego opłatę.
– Niezależnie czy chcesz wpłacić pieniądze czy je odebrać za pomocą PayU, musisz być zarejestrowany w systemie. Rejestracja jest darmowa i zajmuje zaledwie 3 minuty.
– Czas oczekiwania na potwierdzenie transakcji to zwykle 1 godzina. Może wydłużyć się on do maksymalnie 1 dnia, np. przy płatności kartą dla zwykłych użytkowników. Dlatego warto jest zweryfikować swoje dane w systemie i skrócić ten czas do 1 godziny.
Podsumowując: dzięki PayU nie trzeba już czekać kilka dni na zaksięgowanie płatności przelewem np. za towar sprzedany na Allegro – pieniądze otrzymasz natychmiast i będziesz mógł od razu przystąpić do wysyłki towaru. Z PayU, posiadając adres e-mail możesz otrzymywać pieniądze przez internet, nawet nie posiadając konta bankowego!
OkPay na etapie projektu został uruchomiony w 2007 roku. Od początku 2009 roku oficjalnie rozpoczął działalność na rynku światowym. Główna siedziba banku znajduje się na Wyspach Dziewiczych. Właściciele OkPay są inwestorami, którzy zaczynali swoją działalność na polu e-biznesu około 2000 roku. Bank jest bardzo przyjazny małym firmom, rozpoczynającym działalność internetową i stanowią oni kluczowy rynek, w który celuje ze swoimi usługami firma. Bardzo dobrą wiadomością dla nas jest polskojęzyczna odsłona strony banku (niestety niektóre funkcjonalności są dostępne tylko po angielsku).
Rejestracja w systemie OkPay jest całkowicie darmowa i trwa zaledwie kilka minut. Jeśli chodzi o funkcjonalności to są one bardzo zbliżone do tych oferowanych w systemie PayPal, także OkPay może stać się w miarę upływu czasu ciekawą konkurencją dla tej dominującej na rynku firmy.
Potrzebujesz wsparcia w zakładaniu fundacji rodzinnej? Skorzystaj z naszych usług! Jesteśmy doświadczoną organizacją specjalizującą się w obszarze fundacji rodzinnych, oferującą kompleksowe doradztwo i pomoc w procesie zakładania oraz zarządzania fundacją. Sprawdź stronę - Fundacja Rodzinna aby uzyskać profesjonalną pomoc.